zondag 8 januari 2012

Sjaal.

Hoewel Nieuwjaar intussen al een week achter ons ligt, ben ik hier nog altijd niet komen stoefen met mijn zelf-maak kado's. Aangezien ik zwaar aan den blok ben en bijgevolg niet veel tijd heb voor nieuwe maaksels, laat staan bonding met mijn masjien, doe ik dat dan maar in verschillende stadia.

Het eerste zelfHaakkado, dat was een sjaal voor mijn moeder. Mijn moeder heeft iets met oud-roze, en bij het zien van de wol in de winkel wist ik dat het een sjaal moest worden. Sommige dingen zijn 'meant to be'. En aangezien wij binnenkort in een multiculturele buurt gaan wonen waar mijn moeder vast graag eens op bezoek komt, kan ze dat nu ook in stijl doen. De toepassingsmogelijkheden zijn namelijk ruim.

Ik koos voor de Grany-stripes, twijfelde nog over eventuele onderbreking door een tweede kleur, maar besloot dan voor de afneembare bloemenbroche te gaan.








U ziet dat mijn autofotografische competenties ferm ontwikkeld zijn. Om over mijn gevoel voor kleuren-combinaties nog maar te zwijgen.

Voor de sjaal koos ik voor de algemeen gekende 'Granny Stripes'. Dat leerde ik mezelf hier. Dat is niet moeilijk dus ge moet daar genen schrik van hebben. Neem een dikkere Gauge en soepele wol voor de eerste probeersels, dan is het duidelijk waar je wat moet doorsteken.

The facts:

1. Ik haakte dus een kraag, en haakte daarvoor om te beginnen een ketting van 183 lossen.
2. Dat gebeurde met een 5mm-pen en wol die op het label aanduidde een 5mm-pen te vereisen. Niet moeilijk.
3. Ik heb ze nageteld maar eigenlijk deed ik dat opzetten op het gevoel. Mijn gevoel is nogal ruim, dus na nameten raad ik U aan om in dezelfde situatie zo'n 162 steken op te zetten (dat moet voor de Granny Stripes altijd in meervoud van drie, vandaar). Zo verkrijg je een sjaal die soepel rond de nek te dragen is. (EDIT: vergeet je keerlossen niet, die moet je bij de 162 tellen!)
4. Ik haakte de sjaal tot een hoogte van 60 cm, zo verkrijgt ge een dubbel te vouwen kraag in de hoogte, niet de breedte, als ge snapt wat ik bedoel. Ik had hiervoor 3 bollen wol nodig. (450g)
5. Ik hechte het geheel samen met wat logisch verstand en een zelfverzonnen steek. Moest daar vraag naar zijn, ik wil dat gerust eens in tuto-vorm demonstreren.
6. Ik haalde heel erg dikke wol, een nog dikkere haakpen en haakte een bloem die ik vervolgens op een broche-naaldje bevestigde. De tutorial voor de bloem vind je hier, ik haakte door de dikte van de wol slechts tot de tweede rij.

Mijn moeder was er blij mee. En als het niet zo was, ze kan verdomd goed doen alsof.


À Bientôt,

Sieselaajn.

2 opmerkingen:

  1. Mag ik je adopteren? Dan krijg ik volgend jaar misschien ook zo'n kunstige sjaal...
    Mooi gedaan hoor Sieselaajntje !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar hoe mooi! doe je dat op bestelling ook ? ;-)

    Trouwens, trots glunderde in mijn ogen bij het zien van je ring ;-) hihi ... Leuk!! :D

    BeantwoordenVerwijderen